Recensie Ik zie je tussen de wolken
Soms kan een boek je omver blazen, dat is precies wat dit boek heeft gedaan.
Lauren lijkt een normale meid met een tweelingbroer, een oudere broer en een vriendje, maar niets is minder waar. Lauren heeft het moeilijk ; ze snijdt zichzelf. Als ze haar maatschappijleerdocent voor gore tyfuslijer uitmaakt, is de maat ook vol voor school. Loes, de schoolpsychologe komt met een voorstel ; Loes gaat vervroegd aan de stage beginnen die erg bepalend is voor het eindcijfer maatschappijleer. Lauren wordt de buddy van Casper, een negen jarig kankerpatiëntje. Met veel tegenzin gaat Lauren. Casper kan het erg goed vinden met een meisje van Laurens leeftijd. Dat is Jasmijn. Jasmijn is in het begin erg bitchy tegenover Lauren ; ze wil niet dat Casper nog eens in de steek wordt gelaten. Ondertussen gaat het leven van Lauren ook door buiten het ziekenhuis om. Het gaat stroef met Sepp, haar vriendje. Daarnaast zijn haar ouders gefocust op Dex, de oudere broer. Hij mag na een selectie bij FC Heroic, de favoriete club van het gezin, komen spelen. Ook de tweelingbroer, Luuk, wordt een beetje achtergesteld. En Lauren blijft zichzelf snijden. Het lijkt erop dat Casper beter begint te reageren op de chemo. Jasmijn en Lauren beginnen door Casper vrienden te worden. Uiteindelijk lijkt het zelfs alsof er verliefdheid opspeelt.
Dit boek is echt gewoon geweldig! Het lijkt het zoveelste verhaal over kanker, maar dit verhaal is in meerdere opzichten anders. De persoon met kanker staat niet centraal, het gaat om Lauren. Daarnaast is het knap hoe Stoffels zo veel thema's weet te combineren, zonder dat het irritant wordt. Want zelfbeschadiging staat ook erg centraal, maar ook seksuele geaardheid ; Lauren wil er niet voor uitkomen, omdat ze bang is voor haar omgeving. Ik heb dit boek in een dag uitgelezen, het leest heerlijk weg!