Recensie "Look who is back" door Timur Vermes  (Engelstalig)

Het is 2011 en we zijn in Berlijn. Hitler wordt wakker op een braakliggend terrein. Verward vraagt hij zich af waar hij is. Daarnaast vraagt hij zich af waar zijn compagnons zijn. Hitler gaat op zoek naar een kiosk. In kiosken wordt namelijk de krant verkocht. En op kranten staat de datum. Bij het zien van de datum valt Hitler flauw. De kioskeigenaar neemt hem mee naar de ruimte achter de kiosk zodat Hitler kan zitten. De twee raken in gesprek. De kioskeigenaar denkt dat hij te maken heeft met een acteur die Hitler naspeelt. Hij zou eens moeten weten. De kioskeigenaar krijgt het voor elkaar dat Hitler op de tv komt. Hij wordt een hit op zowel de tv als op het internet. Uiteindelijk komt er ook kritiek. Hitler is natuurlijk wel degene met miljoenen dode Joden op zijn geweten. Hitler wil weer de politiek in en gebruikt de televisie als propaganda. Steeds meer tegenstanders vormen zich. Uiteindelijk wordt Hitler in elkaar geslagen en komt in het ziekenhuis.
Ik vond dit een origineel idee om zoiets als dit tot een boek te maken. Hitler is natuurlijk wel een taboe. Goed verhaal, helaas is het einde niet helemaal wat ik ervan verwacht had. De schrijver had er genoeg van en schreef de laatste bladzijde zonder tot een einde te komen. Misschien was zijn inkt op? Toch is dit zeker een vermakelijk boek. Erg grappig om te lezen hoe Hitler onder andere kennismaakt met het internet.
Een goede les die ik uit dit boek haal, is : taboes moeten niet verzwegen worden. Taboes zullen dan altijd taboes blijven. Wat Timur Vermes doet met dit boek, is erg goed! Zeker een aanrader dus!