Recensie Revival

In de tuin zit Jamie met zijn plastic soldaatjes te spelen totdat er een schaduw over de soldaatjes valt. Daar staat de nieuwe predikant. De twee krijgen een bijzondere band. Tot het ongeluk van de vrouw en het zoontje van de dominee zou alles redelijk normaal verlopen. De predikant verliest zichzelf en zijn geloof in de rouw. Zondagen later komt hij met de Verschrikkelijke Preek, waarin hij God en geloven vergelijkt met hij met verzekeringsmaatschappijen. Het ontslag van Charles Jacobs zou volgen. Hij zou verder knutselen met elektriciteit (zijn passie) en rondtrekken op kermissen. Op zo'n kermis kruisen de levens van Jamie en Charles zich weer. Jamie is lid geworden van bands en raakt aan de drugs. Charles geneest Jamie van zijn drugsverslaving door middel van de geheime elektriciteit. Samen zouden ze een tijdje rondtrekken van kermis tot kermis. Later gaan ze weer uit elkaar. Charles gaat verder met zijn passie en steeds meer wondergenezingen. Maar die wondergenezingen hebben zo hun nawerkingen op de patiënten. Jamie gaat op onderzoek uit en stuit op vreselijke dingen. Hij wil Charles gaan stoppen. De ex-predikant is niet meer te stoppen stevent af op zijn einddoel. Hij wil iemand uit de dood kunnen opwekken, om te weten wat er na dit aardse leven is. Er is alleen een probleem: hiervoor is Jamie nodig. Krijgt Charles Jamie zo ver? En kunnen mensen overledenen terughalen?
Dit boek begint heel onschuldig met plastic soldaatjes en eindigt met het opwekken van doden. Dat is dan ook zeker de kracht van dit verhaal. Je wordt  meegesleurd in het steeds dieper wordende verhaal. Geweldig hoe Stephen King dit verhaal vertelt! De les die uit dit verhaal te halen is, is: verdriet kan mensen totaal veranderen, daarom moeten we als omstanders personen met dergelijk verdriet zeker helpen waar kan, voordat iemand volledig in de afgrond zal zakken.