Recensie Bijenvader - Esther Sprikkelman

Het is 1985 als Johanne met haar moeder en broertje verhuist van Utrecht naar Warsum. Haar broertje raakt bevriend met de buurman, een imker. In de snackbar ontmoet ze Henrico en Johanne is meteen tot hem aangetrokken. Echter, door een mysterieuze gebeurtenis is Henrico in coma geraakt. Johanne spreekt cassettebandjes in voor Henrico om haar verhaal te kunnen vertellen. Wie is de "bijenvader" en welke rol speelt hij in dit boek?
Toen ik de achterkant had gelezen, was ik erg nieuwsgierig geworden naar dit boek. De titel had wat mysterieus en ik kon niet zo snel de link tussen de titel en de flaptekst leggen. Daarnaast is de tijd waarin dit boek zich afspeelt erg origineel, namelijk 1985. Niet veel boeken die nu geschreven zijn, gaan over deze tijd. Toen ik dit boek aan het lezen was, vergat ik soms ook even dat het boek zich decennia geleden zich afgespeeld heeft. De sfeer van toen had misschien wat beter uitgewerkt mogen zijn. Wel maakt Johanne gebruik van cassettebandjes, dit is dus een vrij duidelijke hint. Toch had deze tijd wat beter uitgewerkt mogen worden. Wat ik erg sterk aan dit boek vind, is het feit dat twee verhaallijnen naar mijn idee bij elkaar komen aan het einde. Ik zal niet te veel spoileren, maar het is erg sterk hoe twee totaal verschillende lijnen bij elkaar komen. Hierdoor kon ik uiteindelijk de link leggen tussen de titel en het verhaal (dus ook de flaptekst). Daarnaast vond ik het erg grappig dat dit boek op 27 juni begint, dit is namelijk mijn verjaardag. Hierdoor was ik meteen nieuwsgierig en wilde doorlezen.Wel is dit boek wat vaag, ik denk erover om dit boek te herlezen. Ik denk dan ook, dat dit boek niet snel verveelt al zou je Bijenvader een aantal keer lezen. Misschien is dit ook wel een sterk punt. Sommige boeken heb je meteen echt helemaal gelezen als je het een keer gelezen hebt. Dat is zeker niet het geval met dit boek.
Ik kan Bijenvader zeker aanraden, maar ik denk wel dat dit boek geschikt is voor wat oudere lezers. Dit is niet vanwege de thematiek, maar meer vanwege de stijl en de tijd waarin dit boek zich afspeelt! Al met al een goed boek dat ik zeker zal onthouden!