Recensie: Ginny Moon heeft gelijk - Benjamin Ludwig

Ginny Moon was een boek dat vele thema's aansneed. Zo ging dit verhaal over een meisje met autisme dat opgroeit bij haar derde pleeggezin. Een meisje dat weer toenadering zoekt tot haar biologische moeder. Ook gaat het boek over ontvoeringen en verwaarlozing. Ginny Moon leeft nu met Maura en Brian (en later baby Wendy) in het Blauwe Huis. Toen ze negen jaar oud was, is ze weggehaald bij haar moeder Gloria. Gloria was namelijk niet zo goed in staat om voor haar kind te kunnen zorgen. Ginny komt in de molen terecht van adoptiegezinnen. Een vraag kan haar al die jaar niet loslaten: hoe gaat het met haar babypop? Hulpverleners en pleegouders denken aan een letterlijke babypop, maar is dit wel echt wat Ginny bedoeld? Ginny is zo nieuwsgierig naar het lot van haar babypop dat ze contact opneemt met haar moeder via het internet. Blijft Ginny in het Blauwe Huis wonen? Of zal ze herenigd worden met Gloria en haar babypop?
Ik heb genoten van dit boek! Vanaf de eerste bladzijde wil je blijven lezen. Dit verhaal zoog mij zo de wereld van Ginny Moon in. Door het heldere taalgebruik blijf je doorlezen.
Niet alleen de schrijfstijl is sterk, maar de thematiek is dat zeker ook! Van alles komt langs. Zo biedt dit boek een kijkje in het leven van iemand met autisme. Dit boek leerde mij dat autisme zeer ingrijpend voor een kind kan zijn. Ook is het zo dat een autistisch kind zeer belastend kan zijn voor de ouders, of in dit geval de pleegouders. Ook gaat dit boek over het opgroeien in een pleeggezin. Dit lijkt mij persoonlijk best moeilijk, want je zal altijd blijven denken aan je biologische ouders. Dit is ook te zien bij Ginny. Ze blijft bezig met haar moeder ondanks de verwaarlozing.  Al met al komen er interessante thema's aan de orde in dit boek. Hier en daar is ook wat humor aanwezig, dat maakt het boek niet te zwaar. Ik heb genoten van dit boek en ik kan Ginny Moon heeft gelijk zeker aanraden!