Recensie: Miss Peregrine's Home for peculiar children - ransom riggs

Een tijdje terug las ik Miss Peregrine's Home for Peculiar children. Dit boek las ik met de nodige tijdsdruk, omdat ik besloten had dit verhaal te gaan gebruiken voor mijn handelingsdeel Engels. Achteraf vind ik dit erg jammer. Normaal maak ik aantekeningen bij boeken, maar vanwege de tijdsdruk heb ik dat niet gedaan. Hier heb ik spijt van, want nu ben ik bepaalde fragmenten kwijt uit dit verhaal.
De achterkant luidt:
"Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto's. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto's van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven ..."
Precies door deze achterkant werd ik nieuwsgierig en wilde ik dit boek kopen. Echter, deze achterkant is slechts een slap aftreksel van het verhaal. Ik werd al enthousiast bij de achterkant, maar tijdens het lezen van het verhaal was ik nog veel enthousiaster! De combinatie van geschiedenis (WO II) en fantasy is zeer origineel. Dit heb ik nog niet eerder gezien in een boek. Ik heb een uitgave gelezen met foto's erin. Door deze prachtige foto's kreeg ik een beeld bij het verhaal. Dit maakte het allemaal nog mooier!
Helaas vond ik het verhaal soms wel wat lastig te volgen. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik het boek in het Engels las. Soms miste ik net een woord. Dit lag dus meer aan mij, dan aan het verhaal.
Al met al een zeer goed boek. Het is een originele setting en die combinatie tussen geschiedenis en fantasy is briljant. Die foto's zijn een mooie toevoeging. Wel vond ik het af en toe wat moeilijker Engels. Ik raad dit boek zeker aan!