Recensie "Het kleine meisje dat een wolk had ingeslikt"

Alleen al de titel maakte mij nieuwsgierig! Wat ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen!
Het verhaal begint bij een luchtverkeersleider bij de kapper. Aangezien er geen andere klanten zijn, besluit de luchtverkeersleider een lang verhaal te vertellen. Zijn verhaal is zeker geen dorpsroddel die gewoonlijk worden verteld bij de kapper. Zijn postbode Providence zou als eerste menselijke wezen hebben kunnen vliegen. Providence wilde namelijk haar adoptiedochter ophalen uit het ziekenhuis in Marokko. Een aswolk zorgde er voor dat alle vliegtuigen aan de grond moesten blijven. Adoptiedochter Zahera lijdt aan taaislijmziekte (of hoe Providence het zegt: ze heeft een wolk ingeslikt) en zal dus het steeds moeilijker gaan krijgen. Providence gaat voor haar dochter door het vuur en leert dus vliegen.
Ik heb dit boek niet aan de kant kunnen leggen. Puértolas heeft een uitstekend gevoel voor humor. Dit boek vetrtelt niet alleen de geschiedenis van Providence, maar geeft ook filosofische lessen. Deze lessen zijn bijzonder goed in het verhaal geplaatst. Puértolas kan bepaalde nare zaken ernorm leuk verwoorden. Bloed omschrijft die als aardbeienjam.
Wat minder is aan dit verhaal, is het einde. Het einde is heel verwarrend. Er lijkt sprake te zijn van verschillende einden van het verhaal. Toch zit er in het einde ook een wijze les. Ik denk dat die les voornamelijk bedoeld is voor gelovige mensen. "Het gaat erom wát u gelooft. Of het waar is of niet. Het geloof is soms sterker dan de werkelijkheid."
Kortom een humoristisch boek met wijze lessen.
Zeker lezen dus! Ik ben in ieder geval op zoek naar het andere boek van Puértolas : "De wonderlijke reis van de fakir die vastzat in een Ikea-kast"